Passa al contingut principal

Festa de comiat de 4t d'ESO

ELS ALUMNES DE 4t D'ESO FINALITZEN ELS ESTUDIS AMB UNA FESTA



La festa va consistir en un berenar a l'entrada de l'institut i  un acte a l'auditori de Felanitx que va comptar amb una actuació musical per part d'alguns alumnes, una recopilació de fotografies dels quatre cursos d'ESO, una aportació oral de cada grup, el lliurament de diplomes per part dels tutors i un parlament final del director.


APORTACIÓ DEL ALUMNES:

Tot això que durant quatre o més anys hem anat construint, demà acaba i possiblement no oblidarem mai el que hem passat aquest curs perquè és el quart. Aquí s'acaba una etapa.
En aquesta etapa hem fet amics que ens duraran per sempre, hem conegut persones que potser no tornarem a veure o amb qui no tornarem parlar mai més. Però no oblidarem això, en podeu estar segurs, perquè, per poc que sigui, alguna cosa hem viscut junts, per petita que sigui.
Creis que hi ha algú que mai no hagi vessat unes llàgrimes amargues, obertament o dissimuladament, perquè estava acabant una història? Una història com qualsevol altra... S'acabava aquella història meravellosa, només faltava un simple adéu, un adéu trist, dolgut, per la pèrdua d'aquelles persones amb qui havia passat molt de temps, amb qui havia viscut aventures... Trist per la certesa o incertesa de no tornar a veure gent que estimava, que admirava. Gent que en algun moment la varen veure partir i sense la qual la vida li hauria semblat buida i absurda, sense esperances ni somnis per complir al seu costat.
Diuen que tot el que comença algun dia ha d'acabar, és llei de vida.
Gràcies per aquest quart, per aquests cursos tan meravellosos, perquè dilluns ja no ens haurem d'aixecar prest i començarà la bona vida, la vida d'estiu on no saps quin dia és però poc importa. Així que gaudiu al màxim d'aquest estiu sense cap preocupació. Bon estiu!



Ja era hora d'acabar
l'estiu ja és arribat,
la platja ens espera
i també els gelats.
Els llibres a l'estanteria quedaran
i de pols aquests s'ompliran

Molts d'aquí volen partir
i el seu camí per una altra banda seguir,
d'altres volen quedar
i a l'institut els seus estudis acabar.

N'hi haurà alguns 
que a les aules tornaran
però aquesta vegada
per poder ensenyar
i així una altra generació crear.

Els nostres camins se separaran
però el record ens unirà
i algun dia caminant
tornarem a trobar
un amic d'abans.

Gràcies pels anys que hem compartit,
pels coneixements adquirits,
pels moments viscuts,
pels companys que hem conegut,
pels records que ens acompanyaran,
pels professors que hem tengut.

Gràcies.





DISCURS DEL DIRECTOR:


La coronació de Felip VIè pren una dimensió històrica pel fet de coincidir amb aquest primer acte de graduació en ESO de l'IES Felanitx. I per això serà recordada en els llibres d'història.

Alumnes de 4rt d'ESO, alumnes de 1r d'ESO, companys de Claustre, tots sabem que aquest acte d'avui és un experiment, una pràctica que en futures edicions sortirà millor. També la meva intervenció. En qualsevol cas, en nom de tots vull donar les gràcies als organitzadors, als tutors i a tots els alumnes participants.

Com han indicat algunes de les vostres intervencions, passau de l'educació obligatòria a la no obligatòria. Vosaltres i els vostres pares teníeu el dret i el deure d'estar escolaritzats dels 6 als 16 anys. Això s'ha acabat. I significa moltes coses.

Ha arribat el moment, si no ho havies descobert, de saber que estudies per tu, és hora de superar la idea d'estudiar per aprovar, sobretot del llastimós objectiu d'estudiar un mínim, saber un mínim i aprovar un màxim. Has de generar el teu propi interès per saber i per saber fer coses. Si no el tens, alguna cosa no va bé en el teu maquinari o en el teu programari. És hora de veure que l'aprenentatge i la vida són el mateix.

Que no vos confongui la gratuïtat de l'educació postobligatòria ni quedar al mateix centre. No és gratuïta, és molt costosa i la pagam amb els nostres imposts. Si estudiau batxillerat o formació professional a l'IES Felanitx, podeu caure en l'error de pensar que feix 5è d'ESO: les mateixes aules, els mateixos professors... Això no passa als alumnes que s'incorporen de Porreres o d'Es Lledoner.

Mirem endavant. Un motiu més per fer un bon Batxillerat al dia: els que ara acaben 3r d'ESO seran la primera generació que s'haurà de presentar a una revàlida per obtenir el títol de Batxillerat. Un bon motiu per anar al dia, ja que vosaltres encara podeu acabar el batxillerat en les condicions actuals.

Sigau un poc més generosos amb el vostre aprenentatge: dedicau més temps a l'estudi, dedicau més temps a vosaltres mateixos, l'estudi no roba vida, en dóna.

De la vostra formació, crec que el professorat en tenim dues preocupacions principals. La primera, és el dèficit de lectura. Llegiu poc, llegiu malament i davant la dificultat, abandonau immediatament. Cosa que em duu a la segona preocupació, la falta d'esforç personal. Allò que els vostres pares coneixen com a força de voluntat. Llegir està mal vist. De les lectures obligatòries, són molts els que només miren un resum per internet. És un error.

El problemes més difícils són els que tenen l'enunciat llarg, tot i que després només et demani sumar dos i dos. A la tercera línia, l'estudiant diu que no ho entén. I no hi ha intenció de tornar-ho a llegir.

Llegiu, llegiu i llegiu


Canviam de tema. Heu estudiat a l'escola pública. La que combina igualtat d'oportunitats i llibertat. Ha estat un curs molt complicat per al professorat. Hi ha professors que han lluitat molt per la dignitat de la pública. Han coincidit els vostres 4 anys d'ESO amb el meu període com a director. Sou la primera generació que no ha vist millorar l'educació respecte a la generació anterior. Fins fa poc, sempre havíem millorat. A l'IES Felanitx hem fet un esforç molt important perquè les retallades no arribassin a les aules i només les patíssim els professors, però perquè en tengueu una idea durant els vostres 4 anys d'ESO, els professors del nostre institut han baixat de 105 a 90, en el moment més difícil econòmicament el centre es va quedar amb sols 9 euros al banc i els nostres sous són més o menys un 20% inferiors.

Es fa un poc difícil en aquests anys de crisi i d'incertesa animar els joves a l'estudi, però estic segur que la formació personal és el que més obri portes. L'estudi no aporta de manera immediata felicitat, salut o èxits amorosos, però és molt més fàcil que aquestes coses arribin a la persona formada.

Triau camins amb amplitud de mires (no ho faceu només per solucionar problemes immediats (no faig matemàtiques, perquè no em van bé, sabent que després em faran falta) i no fonamenteu la vostra elecció només en qüestions laborals o dineràries, sínó pensant en el que t'agrada instintivament i en el que pot ajudar a desenvolupar-te. No hi ha ara garanties d'èxit econòmic a partir de l'esforç formatiu, però hi ha moltes possibilitats de fracàs sense esforç formatiu.

Seguiu estudiant, perquè el dia que una persona s'atura d'estudiar, comencen les dificultats per seguir aprenent i és complicat tornar-hi. Hem de recordar que el que val és el camí, com en el viatge a Ítaca.

Quan surts a fer el viatge cap a Ítaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades,
que siguis vell quan fondegis l'illa.

Abans d'acabar, un consell a mig camí entre la prudència i la polissonada. El diré en anglès, amb una frase feta: the second mouse gets the cheese. És el segon ratolí el que agafa el formatge. El primer queda a la ratera.

Bé, avui és un dia de celebració. Heu acabat un cicle d'estudis. Enhorabona. Ahir a les juntes d'avaluació vàrem poder comprovar que molt majoritàriament els alumnes de 4t d'ESO promocionau i vos titulau ara al juny. I la perspectiva és que al setembre siguin encara uns quants més, vistes les notes. Estic segur. Enhorabona als titulats, doble als que han rebut una menció honorífica, també als alumnes de 1r d'ESO que ens acompanyen. Que tengueu un bon estiu. 

Gràcies.







Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sortida de francès

 FRANÇA A LA VALL DE SÓLLER La sortida dels alumnes de francès de l'IES Felanitx i de l'IES Llucmajor a Sóller va tornar a ser tot un èxit... i aquest any n'hem celebrat la cinquena edició!! Per als estudiants va ser una gran oportunitat per aprendre francès amb gent nova i per mitjà d'activitats diferents. També per conèixer llocs per a alguns desconeguts i per a d'altres va ser l'ocasió de veure'ls amb uns altres ulls. Vàrem aprendre el significat de les paraules: AMISTAT, COMPANYONIA, TREBALL EN EQUIP, SORTIR DE LA ZONA DE SEGURETAT... Una experiència inoblidable.                        Joan Toni Obrador. 4t ESO

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l'

Ramon Llull

L' INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè cente n ari de la seva mort. Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.   ITINERARI LITERARI RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del curr í culum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura. Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'o