Passa al contingut principal

Més de 25 anys educant







Des del blog i durant aquest curs volem donar a conèixer els components dels nostre claustre. Començarem, en aquest article, amb el professorat   experimentat i que  duu  més de 25 anys dedicats a l'ensenyament.
Ens interessa descobrir les circumstàncies professionals de cada un, els canvis significatius que han viscut, els aspectes que valoren més positivament de la seva tasca i algunes de les anècdotes que els duen més records. Per això hem fet una enquesta on es recollien aquestes qüestions.

Començarem referint-nos als canvis més significatius que en conjunt hi destaquen:

En primer lloc i com era d'esperar hi predomina el canvi que ha suposat l'ús de les noves tecnologies a l'aula (pissarra digital, ordinadors portàtils, connexió a internet, xarxa informàtica...)  i al centre (comunicacions diverses, faltes, butlletins de notes...). 


També s'hi destaquen, per una banda, l'arribada d'alumnes de 1r i 2n d'ESO, la qual cosa va modificar el "renou" de l'institut i va implicar la necessitat de noves metodologies i per l'altra, l'edat dels ensenyants que cada vegada s'ha anat distanciant de la dels alumnes. 



Entre altres canvis també hi trobam: 
  • Augment del nombre d'alumnes amb dificultats i d'eines per detectar-los.
  • Canvis continuats de lleis educatives.
  • Reforma de l'edifici de l'IES Felanitx.  


  • Augment de les hores lectives.
  • La necessitat d'augmentar les mesures disciplinàries per mala educació i falta de respecte (carnet de punts, policia tutor, guàrdies de pati...).
  • Distanciament amb l'administració.
  • Diversitat d'alumnes a l'aula (origen, capacitats, ritmes d'aprenentatge...).  
  • Modificació de valors.
  • La disminució del prestigi del professorat.
  • La prohibició de fumar a les aules.




Durant tots aquests anys de treball són molt els aspectes positius que destaca el professorat:

Amb molta diferència, els més valorats de tots són el contacte amb la gent jove, tant d'alumnes com de professors i l'oportunitat de conèixer molta de gent. També hi sobresurt el fet d'assistir com a testimonis de l'evolució personal i acadèmica de l'alumnat.


 Hi apareixen també:
  • Amistats per a tota la vida.
  • La transmissió de coneixements.
  • Reconeixement de la nostra tasca  i estimació per part de l'alumnat. 
  • Preparació de classes.
  • Estar al dia de les novetats.
  • La satisfacció de veure que la majoria d'electricistes de mitjana edat i més joves de la comarca, han passat per l'institut.
  • Constatar que alumnes conflictius  a l'ESO es transformen fent un cicle professional.
  • Horari i calendari de feina.
  • Obligació de mantenir el cervell actiu constantment i creativitat.
  • Ambient positiu i alegre.



 




































Per acabar posem nom, llinatges i cara als protagonistes.
 

MIQUEL ADROVER ALONSO

 

Anys de dedicació: 38
Anys a l'IES Felanitx:21
Altres centres on ha treballat:IFP Pere de Son Gall (Llucmajor).
Assignatures que imparteix: Electricitat
 
Anècdotes que recorda: El meu primer dia de classe. Don Joan Taix va venir a casa nostra a cercar-me, quan vaig arribar al centre em va entrar a una aula i
va dir:
- Ja teniu professor d'electricitat i vos explicarà la llei d'Ohm.
Em va deixar tot sol amb 26 alumnes i sense saber què fer.


MARIA ANDREU TUGORES



Anys de dedicació: 32
Anys a l'IES Felanitx:21
Altres centres on ha treballat:A educació primària i a diversos instituts (Inca, Sóller i Palma).
Assignatures que imparteix: Llengua catalana i literatura.

Anècdotes que recorda: Una alumna sempre començava al matí molt abrigada i així com passava el temps s'anava llevant roba; li vaig dir " a darrera hora no sé com aniràs!" i un al·lot va contestar "les classes haurien de durar fins a les set de l'horabaixa".






APOL·LÒNIA BARCELÓ MARTORELL



Anys de dedicació: 29
Anys a l'IES Felanitx: 21
Altres centres on ha treballat: IEM Mossèn Alcover, IES Manacor, IES Josep Maria Quadrado i IES Pasqual Calbó de Menorca i a l'IES Sa Blanca Dona d'Eivissa.
Assignatures que imparteix: Ciències socials i Geografia.

Anècdotes que recorda:  Quan els alumnes comproven les puntuacions dels exàmens i em diuen que m'he equivocat, jo els dic que encara ningú m'ha dit mai que m'hagi equivocat per excés.




MAGDALENA BAUÇÀ BARCELÓ


















 
Anys de dedicació: 25
Anys a l'IES Felanitx: 19
Altres centres on ha treballat:
Assignatures que imparteix: Assignatures de l'àmbit sociolingüístic (Socials, Català, Castellà).


Anècdotes que recorda:  Era a un institut d'Eivissa, el meu segon curs de professora, i mentre feia un examen  guaitava per la finestra.  Em vaig encortar mirant  la grua que se'n duia un cotxe. Era el meu! Vaig deixar alumnes i examen i vaig sortir corrent.



BERNAT BENNÀSAR COLL




Anys de dedicació: 27
Anys a l'IES Felanitx: 20
Altres centres on ha treballat: Pere de Son Gall (Llucmajor), Isidor Macabich (Evissa), Mossèn Alcover (Manacor) i Inca.
Assignatures que imparteix: Ciències socials, Història de les Illes Balears, Història del món contemporani i Història de l'art.


Anècdotes que recorda: Fa tres anys, el primer dia de curs, com a tutor de 1r de batxillerat, vaig escriure l'horari a la pissarra. Hi vaig incloure el dissabte argumentat que a partir d'ara, segons el govern s'hi impartirien tres hores de llengües (català, castellà i anglès) de 9h a 12h. Algú s'ho va beure i va anar a trabucar el carro al director fent-lo culpable de la nova normativa.




MARIA ANTÒNIA CALDENTEY GRIMALT




Anys de dedicació: 35
Anys a l'IES Felanitx: 32
Altres centres on ha treballat: Col·legi Reina Sofia de S'Horta i a Na Camel·la (Manacor).
Assignatures que imparteix: Educació física.


Anècdotes que recorda: Una vegada vaig venir amb una espardenya de cada color.









LAURA CANTÓN FERNÁNDEZ

 

Anys de dedicació: 30
Anys a l'IES Felanitx: 28 però amb parèntesis a Alemanya (1 any), Brussel·les (1 any) i a Oxford (9 anys).
Altres centres on ha treballat: Només a un centre de Madrid i a l'estranger.
Assignatures que imparteix:Llengua castellana i literatura i Literatura universal.


Anècdotes que recorda:  Molts dels meus amics són antics alumnes. De viatges, alumnes i companys hi hauria moltes coses per contar!! Ho deixarem aquí.



ANTONI CAPÓ JUAN



Anys de dedicació: 29
Anys a l'IES Felanitx: 20
Altres centres on ha treballat: UIB, IES Guillem Sagrera, IES Joan Alcover, IES Juníper Serra.
Assignatures que imparteix: Matemàtiques.


Anècdotes que recorda: Un dia vaig entrar a classe amb una perruca (discreta, cabell curt). Sense parlar em vaig posar a escriure a la pissarra i l'alumnat no em va reconèixer, varen pensar que era un substitut fins que vaig parlar i varen veure que es tractava d'una broma.



ALEXANDRE CLARIANA

 

Anys de dedicació: 26
Anys a l'IES Felanitx: 14
Altres centres on ha treballat: Escola d'Arts i Oficis, IES Calvià, IES Josep M. Llompart, IES Santa Margalida, IES Berenguer d'Anoia.
Assignatures que imparteix:Dibuix artístic i tècnic.

Anècdotes que recorda: En un viatge d'estudis, durant la visita a les coves d'Altamira, ens varen reptar a fer diana amb una llança a un coixí com si fóssim caçadors de bisons. Vàrem comprovar les dificultats que tenien els primitius i l'enginy que hi havien de posar.




JOANA ESCALES

 

Anys de dedicació: 25
Anys a l'IES Felanitx: 23
Altres centres on ha treballat: Santa Maria (Eivissa), IES Sureda i Blanes (Palma).
Assignatures que imparteix: Biologia i Geologia.


Anècdotes que recorda: En un viatge d'estudis a París amb bus, amb en Mariano i n'Elena Bazaco ens vàrem aturar a descansar a una estació de servei. Alguns alumnes es varen desorientar i en veure passar el primer autocar, que no era el nostre, hi varen partir corrent al darrere.



ANA FERRER LÓPEZ

 

Anys de dedicació:25
Anys a l'IES Felanitx:16
Altres centres on ha treballat: A Madrid, a Toledo i a Menorca.
Assignatures que imparteix:Llatí i Grec

Anècdotes que recorda: Quan vaig fer classe a un poble a 30 km de Toledo, Mora, hi havia tan poc material,  que per preparar qualsevol tema nou havia d'anar a la biblioteca de Toledo. Quan em vaig traslladar a Menorca, em va ser imprescindible transformar les maletes en biblioteques i dur-les carregades de llibres en lloc de roba. A l'aeroport varen haver de comprovar-ne el contingut, de tant de sobrepès que hi duia. De la meva assignatura i en aquell temps, sense internet ni informàtica, no hi havia gens de material.



GUILLEM HORRACH



Anys de dedicació: 26
Anys a l'IES Felanitx: 21
Altres centres on ha treballat: IFP Llorenç Maria Duran (Inca) i IFP Pere de Son Gall (Llucmajor).
Assignatures que imparteix:Electrònica i Tecnologia.




Anècdotes que recorda: Un dia a PQPI estava tan enfadat que vaig exagerar que no volia sentir ningú. Un alumne es va enrampar i va començar a tremolar com un poll. Em mirava i no gosava dir res per no desobeir-me fins que un company se'n temé i va desconnectar l'endoll. Sort que no va passar res.

 



BIEL JOVER



Anys de dedicació: 32
Anys a l'IES Felanitx: 20
Altres centres on ha treballat: Aula Balear, IES Francesc de Borja Moll, IES Huesca, IES Calvià.
Assignatures que imparteix: Economia, Matemàtiques financeres.


Anècdotes que recorda: Fa un parell d'anys vaig trobar pel passadís un alumne que es passejava. I es va produir aquest diàleg:
- Que no tens classe, ara?
- No!
- O és que fas soltes?
- Tenc una hora buida i som el professor de música.
Quan no destries un alumne d'un professor és que ets vell. MOLT VELL!!!




JERONI MAS



Anys de dedicació: 27
Anys a l'IES Felanitx: 26
Altres centres on ha treballat: IES Mossèn Alcover de Manacor.
Assignatures que imparteix: Física i Química i Ciències naturals.

Anècdotes que recorda:Una vegada em va explotar un muntatge en el laboratori. Per sort, feia la pràctica dins la vitrina de gasos.




JOAN MESQUIDA MANRESA



Anys de dedicació: 27
Anys a l'IES Felanitx: 25
Altres centres on ha treballat: IES Sa Blanca Dona (Eivissa) i IES Mossèn Alcover (Manacor).
Assignatures que imparteix: Matemàtiques.


Anècdotes que recorda: Durant uns anys, el darrer dia abans de les vacances de Nadal jugàvem un partit de futbol professors contra alumnes de COU. Una vegada a en Bruno, antic professor de castellà, li varen rompre una cama (vuit mesos de baixa), a un altre professor de Saragossa li varen rompre tres costelles (tres mesos de baixa), tota la resta teníem cops o cremades de caure en terra. A partir d'aquell dia decidírem jugar contra els de 2n de BUP.




AINA MARIA MESTRE JULIÀ  





Anys de dedicació: 35
Anys a l'IES Felanitx: 18
Altres centres on ha treballat:  IFP Francesc de Borja Moll (Palma) i IFP Pere de Son Gall (Llucmajor).
Assignatures que imparteix: Llengua catalana i literatura.


Anècdotes que recorda: El primer any que vaig fer classe vivia molt a prop del centre i mirau el grau de responsabilitat i la son que tenia, que moltes vegades em despertava amb el timbre de l'institut a les nou i jo començava a primera hora. Era tan ràpida i jove que encara hi arribava a temps.




ANTONI MONSERRAT



Anys de dedicació:26
Anys a l'IES Felanitx:25
Altres centres on ha treballat: IES Maria Antònia Salvà (Llucmajor)
Assignatures que imparteix: Anglès. 

Anècdotes que recorda: Quan vaig venir a fer classe per primera vegada a l'Institut, vaig trobar a l'entrada Don Toni Bonet, en aquells moments director del centre i que havia esta professor meu, i em va dir:
- Uep, Monserrat, que véns a acabar COU?






FRANCISCA NICOLAU PROHENS



















Anys de dedicació: 31
Anys a l'IES Felanitx: 27
Altres centres on ha treballat: A Artà, a Inca, a IFP Francesc de Borja Moll i IFP Politècnic (Palma).
Assignatures que imparteix: Llengua catalana i literatura.


Anècdotes que recorda:Un dia, no fa gaire anys, va aparèixer una ratota en una aula de 2n de batxillerat. Uns quants alumnes varen anar a matar-la a potades, uns altres es varen enfilar damunt les taules i jo, en un acte d'irresponsabilitat, vaig sortir corrent de l'aula i vaig tancar la porta deixant alumnes i rata dins.



MARIA LUÍSA PARDO FRANCO
























Anys de dedicació: 30
Anys a l'IES Felanitx: 28
Altres centres on ha treballat: IES Reinosa (Cantàbria), IES Pablo Serrano (Saragossa).
Assignatures que imparteix: Gestió administrativa, Empresa i administració, Ofimàtica.


Anècdotes que recorda: Em resulta curiós que des de fa uns anys arribin a l'IES els fills i filles dels alumnes que vaig tenir els primers anys, a finals dels 80. El segle passat!!!






TOMEU PERELLÓ MONSERRAT



Anys de dedicació: 30
Anys a l'IES Felanitx: 16
Altres centres on ha treballat: Unitària a Son Macià, Unitària Portocolom, Aula Externa Compensatòria Felanitx, CP S'Horta.
Assignatures que imparteix: Matemàtiques.


Anècdotes que recorda: Durant dos anys vàrem preparar un viatge d'estudis recollint doblers amb obres de teatre. En vàrem arribar a tenir tants que tots, alumnes i professors, vàrem tenir el viatge pagat i encara sobraven doblers.


MARIA DE LLUC POMAR VANRELL

























Anys de dedicació: 32
Anys a l'IES Felanitx: 24
Altres centres on ha treballat: IES Joan Alcover, IES Son Rullan (Palma), IES Mossèn Alcover (Manacor) i Artà.
Assignatures que imparteix: Llengua castellana i literatura.


Anècdotes que recorda: Un professor va treure un alumne fora de la classe i li va dir: "Agafa sa porta i parteix". I ell ho va interpretar literalment. La porta i els galfons eren magres i va desfer la porta, la va agafar i se'n va anar davant l'estupefacció de tots.





PAU RAMIS BIBILONI



Anys de dedicació: 30
Anys a l'IES Felanitx: 28
Altres centres on ha treballat: IFP Pere de Son Gall (Llucmajor).
Assignatures que imparteix: Administració.


Anècdotes que recorda: Una actuació de final de curs en què vaig tenir un paper destacat al "tablao flamenco", juntament amb una altra professora d'aquest centre, n'Aina Maria Mestre, que també apareix a la foto en segon pla.




PABLO RAMOS CUESTA



Anys de dedicació: 29
Anys a l'IES Felanitx: 23
Altres centres on ha treballat: Al País Basc i  a l'IES Sa Blanca Dona (Eivissa).

Assignatures que imparteix: Gestió Administrativa.


Anècdotes que recorda: Acabat d'arribar a Eivissa, a una torrada alguns alumnes em varen convidar a coca. M'hi vaig negar rotundament. No coneixia l'existència de cap coca gastronòmica.





ANTONI SALVÀ I TOMÀS
 
























Anys de dedicació: 26
Anys a l'IES Felanitx: 26
Altres centres on ha treballat: Es dedueix de les respostes anteriors.
Assignatures que imparteix: Ciències de la Naturalesa, Física i Química i Tècniques experimentals.



Anècdotes que recorda: El primer any vaig fer una demostració d'una reacció de sodi amb aigua. Vaig començar amb una quantitat petita i el sodi va fer petites explosions. Els alumnes m'animaren i vaig fer un segon experiment amb un tros més gros. Va fer una explosió que es va sentir a tot el centre amb una columna de foc fins al sostre. Tots els alumnes es tiraren a terra. Per sort no hi hagué ferits.




JULIA SANCHÍS




Anys de dedicació:25
Anys a l'IES Felanitx: 20
Altres centres on ha treballat:A Astúries, a Sant Antoni de Portmany (Eivissa), a l'IES Josep M. Quadrado (Menorca), a IES Francesc de Borja Moll i IES Juníper Serra (Palma).
Assignatures que imparteix:Anglès.



Anècdotes que recorda: Quinze dies després d'haver parit, vaig rebre un telegrama que si volia feina havia d'anar a un poble de muntanya, a Tineo, allunyat de la civilització, envoltat de natura i d'animals salvatges. Sense pensar-ho gaire, infant i jo vàrem partir i vaig tenir-hi una estada inoblidable.



ANTÒNIA SERRA PAYERAS


















Anys de dedicació:31
Anys a l'IES Felanitx: 9
Altres centres on ha treballat: Centre d'educació especial de síndrome de Down.
Assignatures que imparteix:Socials i català al grup ALTER i psicologia.




Anècdotes que recorda:  Era més jove  al centre ASNIMO. Una vegada era pati i feia un bon sol, duia una diadema ampla de conxa als cabells. Jo havia de tenir una reunió amb una mare amb la qual  tenia molt mal "rotllo" i estava nerviosa. Va arribar quan jo encara era al pati i pensant-me que duia les ulleres damunt el cap, les vaig voler agafar i em vaig posar la diadema davant els ulls. Vaig quedar cega. Ens vàrem posar a riure i allò que havia de ser una entrevista rígida i difícil es va convertir en una xerrada amigable i fructífera.



 ANTONI SERVERA



Anys de dedicació: 27
Anys a l'IES Felanitx: 19
Altres centres on ha treballat: A Maó, IES Manacor i IES Isidor Macabich (Eivissa).
Assignatures que imparteix: Instal·lacions (elèctriques, solars i de telecomunicacions).


Anècdotes que recorda: L'alumne torero. Era un alumne apassionat per la tauromàquia. En els esplais duia una capa de toreig i feia unes demostracions espectaculars, fins i tot tenia una entrada a la Viquipèdia on explicava la seva petita carrera professional. Durant quatre o cinc mesos vàrem estar orgullosos de tenir un torero a Electricitat. Finalment es va destapar la mentida i va esborrar l'entrada a la Viquipèdia que ell mateix havia fet.



MAGDALENA TOMÀS


















 

Anys de dedicació:25
Anys a l'IES Felanitx:22
Altres centres on ha treballat: CP Blai Bonet (Santanyí) i CP Joan Veny i Clar (Campos).
Assignatures que imparteix: Matemàtiques, Ciències Socials i Llengua castellana.


Anècdotes que recorda: Quan era cap d'estudis feia suport a una nina que tenia moltes dificultats i passava moltes hores amb mi. Un dia vàrem tenir aquesta conversa:
- I a tu què t'agradaria ser quan siguis gran?
- Cap d'estudis com tu per poder comandar!

 

TOMEU VIDAL

 

Anys de dedicació:25
Anys a l'IES Felanitx:24
Altres centres on ha treballat: IES Pau Casesnoves (Inca)
Assignatures que imparteix: Mòdul de simulació empresarial.



Anècdotes que recorda: Vaig estudiar batxillerat en aquest centre. Quan feia una setmana que havia començat primer, vaig mirar escales per amunt i em vaig demanar quan me n'aniria d'aquí per sempre. Encara ara hi som!




Voldríem que aquesta entrada servís també de petit homenatge a tots aquests professors experimentats que poc a poc aniran donant pas a les noves generacions i ben aviat seran oblidats. Són ells qui hauran configurat una part de la història del nostre centre amb el seu esforç, dedicació i vocació. Són els qui durant dècades formaran part de la memòria col·lectiva de molts ciutadans (felanitxers, porrerencs, santanyiners, ...) i seran recordats amb més o menys simpatia, però tots, d'alguna manera hauran contribuït en la formació  integral dels nostres alumnes.

MOLTES GRÀCIES A TOTS, PER LA FEINA FETA I LA QUE ENCARA US QUEDA PER FER, JOVENETS!!!




















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sortida de francès

 FRANÇA A LA VALL DE SÓLLER La sortida dels alumnes de francès de l'IES Felanitx i de l'IES Llucmajor a Sóller va tornar a ser tot un èxit... i aquest any n'hem celebrat la cinquena edició!! Per als estudiants va ser una gran oportunitat per aprendre francès amb gent nova i per mitjà d'activitats diferents. També per conèixer llocs per a alguns desconeguts i per a d'altres va ser l'ocasió de veure'ls amb uns altres ulls. Vàrem aprendre el significat de les paraules: AMISTAT, COMPANYONIA, TREBALL EN EQUIP, SORTIR DE LA ZONA DE SEGURETAT... Una experiència inoblidable.                        Joan Toni Obrador. 4t ESO

Ramon Llull

L' INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè cente n ari de la seva mort. Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.   ITINERARI LITERARI RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del curr í culum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura. Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'o

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l'