Passa al contingut principal

Ramon Llull

L'INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX



El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè centenari de la seva mort.
Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.

 
ITINERARI LITERARI
RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA

El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del currículum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura.
Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'objectiu de conèixer, amb una passejada a peu, alguns dels llocs relacionats amb Ramon Llull.
Durant poc més d'una hora els alumnes descobreixen, a més, alguns racons de Palma que no solen formar part del que coneixen de Ciutat.
Els alumnes, en grups preparats prèviament a classe, disposen d'un document que conté la informació necessària, extreta de diverses fonts, perquè puguin recórrer l'itinerari i un espai on hauran d'inserir les fotografies que faran de cada lloc. Es tracta d'un text senzill per a un itinerari senzill que bé podria servir a qualsevol persona que sentís curiositat per visitar la Ciutat de Ramon Llull i per això l'oferim a continuació.

  1. PLAÇA MAJOR

A la façana de l'edifici de l'angle nord de la plaça Major, al costat del carrer de Sant Miquel, hi ha una làpida que recorda el lloc on, segons la tradició, es trobava la casa natal de Ramon Llull. El que fou anomenat Doctor Il·luminat hi degué néixer cap a l'any 1232. La Societat Arqueològica Lul·liana instal·là la placa l'any 1888. Fou dissenyada per Bartomeu Ferrà i treballada per l'escultor Llorenç Ferrer.

La inscripció diu:

"1888 En aquest lloch estava, segons tradició, la casa natalícia del gran savi i Benaventurat màrtir. 1232 Ramon Llull 1315"

  1. ESGLÉSIA DE SANTA EULÀLIA

Ramon Llull deixà escrit que abans de la conversió a la vida religiosa havia estat un trobador i que des d'aquell moment, als trenta anys, es convertí en "joglar de Déu". En el poema Lo Desconhort apareix:

"quan fui gran, e sentí del món sa vanitat,
comencí a fer mal, e entrí en pecat,
oblidant lo ver Déus, seguint carnalitat"

Un dels elements de la conversió, segons conta la llegenda, fou l'episodi de l'església de Santa Eulàlia, quan Ramon Llull perseguia una dona amb el seu cavall. La dona entrà dins l'església i cavall i cavaller no dubtaren a seguir-la. En veure's acorralada, es girà cap a Ramon Llull i li mostrà el seu pit cancerós. L'home quedà impressionat, caigué del cavall i es retirà, commogut. Poc temps després canvià de vida completament. En una capella de la banda dreta de l'altar (L'Epístola) hi ha una típica representació pictòrica de Llull.

  1. ESGLÉSIA DE SANT FRANCESC

A la façana principal de l'església, al timpà de la part superior del portal, als nínxols laterals, a l'esquera, trobam la imatge de Ramon Llull.

A l'interior, a la capella de la Puritat de Nostra Dona, a la part esquerra del presbiteri (part elevada on hi ha l'altar), hi ha el sepulcre de Ramon Llull: és una obra gòtica de l'any 1487, amb l'estàtua jacent feta en alabastre, treballada per Francesc Sagrera.

Aquesta obra d'art condueix a rememorar la llegenda del martiri que patí l'autor a terra de moros. Segons la tradició, cap a 1316 fou lapidat a la ciutat de Bugia, al nord d'Algèria. Greument ferit, fou recollit per uns mariners genovesos i morí al vaixell que el transportava a Mallorca.

  1. ESTUDI GENERAL LUL·LIÀ

En virtut de la petició expressada pels jurats de Mallorca, l'any 1483 fou creat l'Estudi General Lul·lià com a centre d'ensenyament superior mitjançant privilegi reial atorgat a Còrdova pel rei Ferran el Catòlic. L'Estudi General Lul·lià, sota el patronat del Gran i General Consell i amb la seu principal instal·lada a Monti-sion (Palma), va integrar les càtedres lul·lianes de Beatriu de Pinós i d'Agnès de Quint, protectores, mecenes i divulgadores del lul·lisme.

El seu procés d'institucionalització va ser lent i desigual, sense regulació estatutària i marcat per problemes financers, administratius i de competència educativa respecte a determinades ordres conventuals (franciscans, dominicans i jesuïtes). Conferia graus acadèmics en teologia, filosofia i arts, només vàlids en els territoris de la monarquina hispànica. L'any 1673, una butlla pontifícia de Climent X va donar validesa universal als seus títols i en possibilità la transformació en Universitat.


  1. PASSEIG MARÍTIM

A l'inici del passeig Sagrera es troba el monument que la Ciutat de Mallorca dedicà a Ramon Llull l'any 1967. Es tracta d'una escultura de bronze, obra d'Horacio de Eguía, amb tres textos de Llull en tres llengües diferents, català, llatí i àrab.
El text català reprodueix el versicle 295 del Llibre d'amic e amat

"Amor és aquella cosa qui los francs met en servitud e a los serfs dóna llibertat"



LA REVOLUCIONÀRIA PETJADA 
DE RAMON LLULL



Ramon Llull, Raimundus Lullus o رامون لول , mallorquí de naixement i universal de cor, gran amant de la llengua, interessat a transmetre el seu missatge a altres cultures, mai no trobà cap inconvenient lingüístic en la seva difusió. “Si no ens entenem per llenguatge, entenguem-nos per amor” diu al llibre de Blanquerna. Però no se centrà en l'amor com a mètode de difusió del seu missatge, sinó que tenia la capacitat d'escriure i parlar en llatí, català o àrab indiferentment, fet que li obrí les portes de la universalitat.



Gràcies als seus coneixements lingüístics, Llull viatjà arreu de la Mediterrània,

i llegí obres en diferents llengües, que influirien en la seva obra i encara més el seu pensament. És un fet gairebé impensable que un missioner cristià del segle XIII actuàs amb tanta racionalitat i respecte cap a altres cultures i religions, amb intenció d'extreure'n tot el benefici possible.



En la difusió del seu missatge, Llull tenia la intenció de convèncer però no de vèncer, missatge totalment pacifista que s'oposa al “Venceréis pero no convenceréis” que digué Unamuno en el moment que la Guerra Civil ja era perduda. Amb aquesta reflexió veim que els pensaments de Ramon Llull eren extremadament avançats per la seva època i en certa manera revolucionaris.



Una de les empremtes que Ramon Llull deixà a part de la seva obra, va ser l'escola de traducció de Miramar, fet insòlit en aquella època i més encara a Mallorca, on els centres de formació eren molt pocs. Per a l'illa també va suposar una porta cap a altres cultures i d'altres cultures cap a Mallorca. Dels fruits d'aquesta institució avui dia encara ens arriben els esquitxos, encara que siguin distants. Sense anar més lluny dos margalidans, Joan Mascaró i Bartomeu Tous dos traductors, que sense el referent de Ramon Llull, possiblement no haurien duit el nom de les illes tan enfora com van fer tot rompent les barreres de la insularitat.



Joan Mascaró és conegut per la seva influència damunt la música i els moviments socials dels anys 60. Les seves traduccions dels Upanishads, un seguit de llibres sagrats de la mística oriental basats en l'observació i la contemplació del naixement de religions com el budisme i l'hinduisme, van tenir un gran pes en la visió i filosofia dels Beatles, grup que, amb la seva filosofia oriental i pacifista, va marcar l'inici del moviment hippie.



Per altra banda, Bartomeu Tous, fou intèrpret en l'entrevista d'Hendaya (1940) en què es reuniren dos líders que ningú voldria tenir d'enemics, Francisco Franco i Adolf Hitler, per debatre l'entrada d'Espanya a la Segona Guerra Mundial. Dels secrets d'aquesta entrevista, Tous no en volgué parlar mai amb ningú, i de segur que li convenia no fer-ho.



700 anys després de la mort del més polifacètic intel·lectual mallorquí, arreu del món sorgeixen conflictes fonamentats en part en l'odi, la incomunicacó i la xenofòbia (Estat Islàmic, Gaza, Síria…) i, en darrer terme, en la injustícia social (com deia l'activista americà Malcom X “No hi pot haver capitalisme sense racisme”). Així i tot, podem imaginar Ramon Llull, avui dia, arborant el seu missatge de diàleg i fraternitat, "si no ens entenem per llenguatge, entenguem-nos per amor".




Miquel Roig (SEPC IES Felanitx) amb orientació de Pere Grimalt, Departament de Llengua i Literatura Catalanes de l'IES Felanitx




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sortida de francès

 FRANÇA A LA VALL DE SÓLLER La sortida dels alumnes de francès de l'IES Felanitx i de l'IES Llucmajor a Sóller va tornar a ser tot un èxit... i aquest any n'hem celebrat la cinquena edició!! Per als estudiants va ser una gran oportunitat per aprendre francès amb gent nova i per mitjà d'activitats diferents. També per conèixer llocs per a alguns desconeguts i per a d'altres va ser l'ocasió de veure'ls amb uns altres ulls. Vàrem aprendre el significat de les paraules: AMISTAT, COMPANYONIA, TREBALL EN EQUIP, SORTIR DE LA ZONA DE SEGURETAT... Una experiència inoblidable.                        Joan Toni Obrador. 4t ESO

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l'