CURS 2014-2015
Al meu parer, l'educació no està ben plantejada avui en dia, ja que fomenta els coneixements efímers que, després de cada examen, són emmagatzemats en algun racó perdut en el nostre disc dur. Per això, seria preferible fomentar l'aprenentatge pràctic que en el nostre sistema es veu ofegat per poalades indiscriminades de teoria.
Els mestres són clarament conscients de les mancances del nostre sistema en què l'art de l'ensenyament és sotmès a un rígid programa que no els deixa temps ni espai per cosir les ales de les cries d'ocell, engabiades en l'aula, amatents pel desig de volar.
Així doncs, en lloc de mostrar la literatura com un seguit de característiques monòtones, seria convenient contagiar els joves lectors de la màgia i el poder de la paraula escrita. És evident però que en alguns casos com l'anglès, la gramàtica, tan odiada, és inevitable. Tot i això, sempre es pot potenciar quelcom més dinàmic com la lectura o la conversa oral.
En conclusió, trob que l'educació actual ha de sofrir una remodelació ja que el model vigent és gairebé infructífer.
JOAN BARCELÓ MOYANO. 2n Batxillerat A
CURS 2013-2014
CATERINA FIOL RIGO 2n BATXILLERAT B
L'EDUCACIÓ ACTUAL
Els mestres són clarament conscients de les mancances del nostre sistema en què l'art de l'ensenyament és sotmès a un rígid programa que no els deixa temps ni espai per cosir les ales de les cries d'ocell, engabiades en l'aula, amatents pel desig de volar.
Així doncs, en lloc de mostrar la literatura com un seguit de característiques monòtones, seria convenient contagiar els joves lectors de la màgia i el poder de la paraula escrita. És evident però que en alguns casos com l'anglès, la gramàtica, tan odiada, és inevitable. Tot i això, sempre es pot potenciar quelcom més dinàmic com la lectura o la conversa oral.
En conclusió, trob que l'educació actual ha de sofrir una remodelació ja que el model vigent és gairebé infructífer.
JOAN BARCELÓ MOYANO. 2n Batxillerat A
CURS 2013-2014
MOMENTS
CLAU
Les
nostres vides vénen marcades per diversos fets: infantesa, amics,
família, amors, viatges... Però també per coses menys importants
com pel·lícules, entreteniments, lectures... Tot el que hem viscut
ens ha afectat, fet reflexionar i canviat. Quasi res no ens ha deixat
indiferents.
El
que hem viscut ens marca perquè s'ha convertit en part de nosaltres.
No som res a part de la nostra vida, som el que hem estat i el que
volem ser. No podem ser independents del nostre passat, és
impossible. Però no només ens marquen les grans i importants
vivències, sinó que, fins i tot, allò més insignificant ens pot
marcar: una frase, una imatge, una petita reflexió, una idea, un
paisatge... Qualsevol instant ens pot agafar per sorpresa i
canviar-nos per sempre. Per exemple, podem llegir una frase, fet
aparentment banal, i que aquesta es converteixi en la nostra
filosofia vital.
Encara
que, per una altra banda, molts fets passaran per alt. No tot
romandrà en nosaltres. De fet, la majoria de coses s'esvairan i
d'altres les oblidarem, potser per voluntat pròpia. Moltes coses
fugiran de nosaltres amb la mateixa rapidesa amb què van arribar.
En
conclusió, tots estam marcats per diversos fets, cadascú els seus,
perquè no ens podem independitzar del nostre passat i perquè ni tan
sols podem controlar què ens marcarà. Encara que moltes coses se'n
vagin de nosaltres o vulguem que ho facin, altres romandran per
sempre. És impossible ser una persona en blanc, tothom té traces de
les pintures que ha posat al pinzell.
CATERINA FIOL RIGO 2n BATXILLERAT B
EL MODEL EDUCATIU
Ciències naturals,
llengua catalana, matemàtiques, llengües estrangeres, filosofia,
història, geografia, literatura, música... Hem estudiat tot això i
algunes assignatures més al llarg de la nostra vida. Però el model
educatiu actual és el millor? Què passaria si ens centréssim més
a ensenyar valors i no tants conceptes?
Cada dia, ens omplen i
ens omplim el cap de fórmules, noms, dates... I, de tant en tant,
se'ns diu que és important aprendre a escoltar, a estimar i a viure
feliçment. Pel temps dedicat, sembla molt més important el primer,
però resulta que el que més s'utilitza a la vida és el segon. Qui
tria què és important i descarta tota la resta? Per què aquella
matèria és molt més important que aprendre altres coses? La
importància és relativa i mai no hauríem de tenir uns criteris
gaire tancats.
De totes maneres, el
contingut de les assignatures que estudiam almenys ens ajuda a
pensar, a desenvolupar-nos. I si es tracta de memoritzar i no raonar
gaire, potser almenys el més important ens quedarà gravat i tendrem
una mica de cultura, sempre necessària per no fer el ridícul.
Imagineu-vos que no tenguéssim ni idea de qui va ser Ramon Llull i
el situàssim a una època totalment errònia, per posar un exemple.
En la meva opinió,
l'educació actual necessita canvis. Encara que tot ens ajudi en
alguna cosa, ens hauríem de plantejar què consideram important, per
què i canviar algunes coses. Pens que no pot ser que ens facin
memoritzar més conceptes que no pas ensenyar-nos a viure. De
l'escola i de l'institut recordaré molt més allò que és
considerat extra que no allò que és considerat important. Recordaré
aquelles classes en què hem fet un parèntesi. Recordaré els
professors que ens han ensenyat a afrontar dificultats, a raonar, a
gaudir i als rebels que “fan política”. Recordaré tot allò que
no està als meus apunts.
CATERINA FIOL RIGO 2n BATXILLERAT B
CURS 2012-2013
MAIG 2013
MAIG 2013
El
retorn a la infància ens allibera
Els
nins petits són uns éssers meravellosos: no tenen vergonya i són
tot creativitat. Xerren sols, ballen en públic, reciten la poesia
davant la família, es disfressen sempre que poden, etc. i tot això
sense la menys mínima vergonya. Per què haurien de tenir vergonya?
Aquesta és una pregunta que ells no es plantegen, però que els
grans ens podem arribar a plantejar. I ens la plantejam perquè som
els grans mateixos els que perpetram aquesta vergonya, els que
plantam una bomba al bell mig del món creat per l'infant. En poques
paraules: aniquilam la infància.
Potser
sona cru, però és veritat. Passada una certa edat (6-7 anys), ens
arriba la rubor avergonyida i el pensament del “què diran els
altres”, com una pre-adolescència. I és en aquesta edat que
sorgeix perquè és quan començam a percebre el pes de la societat
sobre nosaltres. Desenvolupam una intel·ligència i en condemnam una
altra: neix la consciència social i engabiam l'essència de la
persona, la seva creativitat i els seus ideals. A partir d'aquest
moment, qualsevol pensament passa per la censura que ens
auto-imposam. Som capaços d'establir la prohibició d'un acte pel
fet que aquest no sigui considerat normal, tot i que, al cap i a la
fi, no suposi cap mal ni cap perjudici a ningú. Fins i tot podem
censurar el nostre propi pensament, allunyant-nos d'opinions o
utopies no acceptades pel nostre entorn. I no necessàriament no
acceptades, simplement idees no generalitzades. És aquí on ens
deixam arrossegar pel gran torrent del pensament social.
I
no és correcte unir-se a un corrent? De iure, l'ésser humà
és un ésser social, un zoon politikon. Necessita de la
interacció amb altres membres de la seva espècie per sobreviure i,
per relacionar-se, sí que hi ha d'haver una sèrie d'acords socials.
Però la qüestió és: qui estableix aquests acords i imposa normes
a les societat? Podríem dir que el torrent més gran (diguem-ne
“riu”) és el que comença a les muntanyes dels poderosos o, si
més no, dels poderosos de fa temps. L'aigua ha obert un camí a la
roca des de fa generacions i segueix el mateix camí de sempre. I com
que és el canal més ample, més cabalós i més ràpid, és el
canal per excel·lència d'on beure. Però un cop s'hi ha caigut, és
difícil sortir-ne, perquè la corrent ja t'ha estirat i la sortida
és complicada si no és amb ajuda. Doncs, de facto, l'ésser
humà és un animal polític però tancat en un zoo -o un circ-.
Un
dels problemes és que moltes vegades no es veu res més enllà
d'allò normal: el pes de la societat és un vidre translúcid, quasi
opac, que no permet mirar més enllà de la realitat imposada i, per
tant, fa de mur. La solució rau a posseir el martell adequat per
trencar aquest vidre i poder veure el que hi ha a l'altra banda: les
altres societat, la gent, veure's a un mateix, poder pensar en veu
alta sense que la veu ressoni en els murs de la ignorància
normalitzada. Aquest martell no és més que la raó i el sentiment,
la valentia de pensar i raonar sobre allò que ens incomoda i, també,
sobre allò que ens agrada o ens alegra sense tenir en compte el “què
en diran els altres”. La valentia, sobretot, d'actuar d'acord amb
els desitjos personals, en paral·lel amb el que ens dicta la raó i
els sentiments.
Cal,
doncs, avergonyir-se de ser d'una manera concreta? És necessària la
repressió de la pròpia personalitat per adaptar-se a l'entorn? Ens
hem d'adaptar a la societat o és la societat la que s'ha d'adaptar a
nosaltres? Com deia al principi, els infants són meravellosos perquè
ni tan sols necessiten plantejar-se aquestes preguntes i, a més,
tenen una magnífica capacitat de relacionar-se amb l'altra gent
sense discriminar per cap motiu, perquè no saben què significa la
vergonya. El martell per rompre el vidre, la corda per sortir del riu
és la infància, retornar a la idea que no ens hem de preocupar del
que pensarà la gent de nosaltres per ser d'una forma concreta,
perquè hem sortit així. Ser com volem ser per poder ser el que som
i no màscares. Ser els guionistes de les nostres vides i del nostre
personatge, reflectint en ell el nostre interior d'una forma
fidedigna, lliure i realista.
Antoni
Rosselló i Mesquida 2n Batx. A
MAIG 2013
10 ESTRATÈGIES DE LA MANIPULACIÓ MEDIÀTICA
Ara
que ha passat tot això de la llei Wert i que hi ha hagut la
manifestació etc., segur que molts alumnes d'institut s'han
conscienciat més del que passa al món i a on vivim.
De totes maneres, el sistema i la
societat que tenim tendeix a fomentar i a abraçar la ignorància com
''un bé comú''. No em refereixo a si saps matemàtiques, català o
ciències. Jo em refereixo a conèixer LA VERITAT.
Suposo
que arribau a la conclusió que tot està comprat: canals de
televisió, diaris, polítics...
SI
NO FEM FRONT TOTS JUNTS A AQUEST PROBLEMA, ENS QUEDAREM SENSE
EDUCACIÓ, SANITAT I VIUREM EN CONDICIONS LAMENTABLES.
A més, serem molt més ignorants del que som ara (Que ja ho som
molt).
Resulta
que l'altre dia vaig veure un llibre que llegia una amiga, que es
deia“10 ESTRATEGIAS DE MANIPULACIÓN MEDIÁTICA, de Noam
Chowsky”.
Me'l va deixar i la veritat és que estam molt enganyats en aquest
món i això ha de canviar
Aquest
llibre explica deu formes de control diferents que els MITJANS DE
COMUNICACIÓ exerceixen cada dia. Vaja, que no et pots fiar de cap
diari, ni de cap telenotícies, ni de cap programa de ràdio, ni res.
A
continuació, us deixo aquestes deu estratègies del llibre que he
citat encara que no entraré en detalls quant a les seves
definicions, que en realitat són molt més detallades.
1-L'estratègia
de la distracció.
Consisteix
a desviar l'atenció del públic dels problemes importants (com ara
el cas de la política, la sanitat, les decisions polítiques i
econòmiques...) i centrar-los en coses que no tenen cap importància.
Us posaré un exemple: l'altre dia vaig entrar al diari de La Razón
(La Razón havia de ser) i, la notícia principal era, una notícia
del vestit tan preciós de na Leticia. Vaig baixar més avall i vaig
veure l'apartat de sanitat i medi ambient. No vos pareix molt
lamentable?
Idò
coses així passen cada dia i amb tot, per desgràcia.
2-Crear
problemes i després oferir solucions.
Queda
molt clar al nom, no? Quin seria un exemple? Doncs crear una crisi
econòmica i després fer retallades al sector públic. Però amb
quina finalitat? Si mireu un documental anomenat La Doctrina del
Shock, que us animo a veure'l (amb amics, amb la família, és igual)
veureu la constant lluita dels polítics, els poderosos i rics
D'ACABAR
AMB EL SECTOR PÚBLIC
(educació pública, sanitat pública...). El pitjor és que ho estan
aconseguint.
3-L'estratègia
de la gradualitat.
Consisteix
a aplicar una doctrina. És a dir: tu poc a poc i amb de temps vas
fent retallades, vas desestabilitzant tot el sector públic, que al
final, aconseguiràs privatitzar-lo. Així es va imposar el
neoliberalisme als anys 1980 i 1990: estat mínim, privatitzacions,
flexibilitat, atur en massa, salaris mínims...
4-L'estratègia
de diferir.
Presentar
una doctrina o una llei com a dolorosa i necessària, obtenint
l'acceptació dels ciutadans per aplicar-la en un futur. Normalment,
a la gent li és més fàcil acceptar un sacrifici futur que no pas
un immediat; ja que, tothom qualque vegada ha pensat que ''demà tot
anirà millor''. D'aquesta manera, el públic té més temps per
acostumar-se a la idea del canvi, cosa que s'acaba produint.
5-Dirigir-se
al públic com a criatures de poca edat.
Per
molt estrany que paresqui, la majoria de la publicitat utilitza
personatges, veus, i ARGUMENTS INFANTILS. De fet, per molt que no us
ho creieu, si a una persona gran se li adrecen com a un nen de 12
anys, aquest acaba pensant com un nen de 12 anys: desapareixerà el
seu sentit crític i les seves reaccions seran les d'una criatura.
Segur que tots hem vist alguna vegada un anunci infantil que no té
perquè dirigir-se a un públic infantil.
D'aquesta
manera, et podrien dir ''la terra és plana'' i t'ho creuries, per
molt increïble que sembli. Rajoy diu que ''l'atur seguirà així
fins al 2016, però hem pres les mesures adequades i a partir d'ara
tot anirà cap a millor'', i molta gent se'l creu sense dubtar-ho.
Però,
ara que ho dic aquí, veritat que és un argument particularment
infantil? De fet, és com si et diguessin ''anem de dret cap a un
precipici, però, tranqui col·lega, anem per bon camí!''
Flipant.
6-Utilitzar
l'aspecte emocional molt més que la reflexió.
Suposo
que moltes vegades heu estat víctimes de la ràbia, i se us han
ennuvolat els sentits. Per un moment, perds el pensament crític:
faries el que fos per tal de satisfer aquella ràbia. És un
sentiment tan fort que no et deixa ni pensar.
Bé,
això s'aplica a grans quantitats i no només amb la ràbia.
7-Mantenir
el públic en la ignorància i en la mediocritat.
Pareix
que això de ser ignorant estigui de moda, tu... I pel que es veu,
això interessa al govern i a les Multinacionals capitalistes, que
volen conservar la seva riquesa a costa del que sigui. Us posaré un
exemple: segur que sabeu de les recents retallades en educació. Bé
doncs, també sabreu que, com cada any, a sisè de primària es fan
les competències bàsiques, no?. Aquests últims anys, ''malgrat les
retallades, han anat molt bé''.
ÉS IMPOSSIBLE QUE VAGIN BÉ AMB TAL REDUCCIÓ D'HORES I AMB TAL
QUANTITAT DE CONTINGUTS QUE ENS VOLEN OCULTAR.
Un tema molt parlat ara és que cada cop van fent les competències
bàsiques més fàcils, perquè paresqui que el nivell de l'educació
no hagi baixat gens. Ah no? Els nostres pares feien el doble de feina
que nosaltres. No us sentiu com si us estiguessin insultant? Ens
estan dient estúpids!!. I ens ho estam menjant! (m'incloc).
Bé,
he sentit per les notícies que moltes famílies s'han negat a portar
els seus fills a l'escola per això últim. Un olé i un aplaudiment
per aquestes famílies!
8-Estimular
el públic a ser tolerant amb la mediocritat.
Qui
d'aquí mira Gandía Shore? O mirava, no sé si encara ho fan o no.
Bé, el cas és que tots aquests programes fomenten la ignorància i
fan creure que està de moda. Aquest fet no es mostra directament,
però es pot veure: anem totes a operar-nos els pits, els tios a
fer-nos tatuatges, a barallar-nos amb el primer que trobem; que som
guapos i joves (i afegeixo: molt però que molt ases).
No és per ofendre a ningú, de veres, però això és pura
estratègia política. Acceptem-ho. Encara que, en aquest món, és
més important ser guapo que ser (i fixeu-vos que no dic ni llest ni
intel·ligent ni res, ja que aquests poden ser igual d'empanats)
CONSCIENT.
9-Reforçar
l'autoculpabilitat.
No
sé si us ho hauran dit a casa, o al col·legi, però ''aquesta crisi
hi és perquè les famílies hem gastat més i consumit més del que
podíem, i ara, com a conseqüència, ho estam pagant''. Significat
ocult d'aquesta frase: "l'Estat és un sant que no ha fet res de
res, vetlla per a nosaltres". NO,
NO I NO!!.
Ens
donem la culpa del que passa i ens ho creiem, i, en comptes de
rebel·lar-nos contra el que sigui, ens resignam a les mesures
imposades. I això passa amb tot, fins i tot a nivell personal.
10-Conèixer
els individus molt millor del que ells es coneixen.
Això,
per molt flipant que sigui, és possible gràcies als avenços
científics dels darrers 50 anys. Pareix cosa de ciència ficció,
però no: gràcies a coneixements de biologia, neurobiologia i
psicologia aplicada, el ''sistema'' té un coneixement tan extens de
les persones, tant físicament com psicològicament, molt més gran
del que ell es coneix a si mateix.
Conclusió:
La majoria dels casos, el sistema exerceix un control més gran i més
poder sobre els individus que no pas el que els individus tenen sobre
ells mateixos.
I
ja està.
Em
pareix un tema molt important i crec que tothom ho ha de conèixer.
MARIA
NOTARIO BINIMELIS.
2N ESO C
2N ESO C
MAIG 2013
CURSES DE MUNTANYA
Sempre
m'ha agradat córrer, però aquest any he descobert les curses de
muntanya. La cursa de muntanya és una modalitat esportiva en la
qual has de recórrer uns quilòmetres per la muntanya, s'han de
superar desnivells importants i seguir un recorregut marcat per
l'organització. El reglament prohibeix, entre altres coses,
d'escurçar l'itinerari, deixar residus... perquè pot suposar
desqualificació, (si estimam la natura no l'embrutam). Aquesta
modalitat també inclou proves pel desert, per camins de costa... És
un esport que està en auge, avui dia,
però l'home ha corregut per la muntanya des de temps immemorials, no
com esport sinó com a necessitat.
Quan
parlam de curses de muntanya és obligat anomenar dues figures
mundials: en Kilian Jornet que als seus vint-i-cinc
anys, està al cim més alt, ha conquerit un munt de títols mundials
i el mallorquí Tòfol Castanyer una vegada campió del món,
i guanyador de l'Ultra (la travessa d'Andratx a Pollença) aquest
any, amb un temps extraordinari (compagina la seva afició amb la
feina a un comerç familiar).
La
cursa de muntanya no només és un esport és una forma de vida,
una forma d'entendre la vida; és el contacte amb la natura i
concretament gaudir de llocs privilegiats, i de l'esport que resulta
una combinació excel·lent, és un món ben diferent del sedentari i
urbà, sense la necessitat de coses artificials, només tu i la
natura.
Quan
vaig començar a córrer per la muntanya va ser fantàstic, me va
enganxar i s'ha convertit en la meva passió, vaig millorant
marques personals i això és una satisfacció, són reptes que vaig
assolint de mica en mica. Però, sobretot te dóna molt bones
sensacions, cada dia noves sensacions: independència, autonomia,
llibertat, potència, velocitat, tranquil·litat, trobar-se a un
mateix, sentir-se millor, trobar sentit a la vida, desconnectar...
No
només és córrer és superar els obstacles de la natura: grimpar
per les roques, superar desnivells, pedres,....és un joc, un joc que
requereix confiança, pràctica, habilitat especial; és un esport de
risc i es necessita precaució i entrenament. A la muntanya
s'ha de tenir en compte que no només els quilòmetres són
importants, hi ha altres factors: el desnivell, les condicions
climàtiques, fang... i no tant la velocitat o els ritmes. En aquest
esport, els entrenaments són per sensacions, si un dia no estàs
molt bé, has d'anar tranquil i has de saber escoltar el teu cos,
i a vegades no és convenient forçar la màquina. Les curses són
molt diferents als entrenaments solitaris, les curses és competició,
i a vegades suposa pressió, estrès però si fas una bona carrera la
satisfacció és molt gran, i com més nivell hi ha, més
interessant és la cursa.
Form
part de Sa Milana club de muntanya d'Alaró, on hi ha gent de
tota Mallorca, això suposa està connectat amb persones que els
agrada la natura i l'esport, compartir aquesta afició amb gent de
totes les edats, joves i no tant joves, és enriquidor.
És
un esport molt recomanable, és gaudir de la natura, sobretot dels
paisatges gairebé inaccessibles als cotxes i per això més
valuosos, val la pena provar-ho!!
Miquel
Muntaner Barceló.
2n BATXILLERAT C
2n BATXILLERAT C
MARÇ 2013
El
futur no espera
“Vull
ser professor!”. “Jo vull ser metge!”. “Idò jo vull ser
bomber!”. Des que som petits, la societat ens fa meditar
constantment sobre el nostre futur. I quan parlam de futur, ho feim
normalment del laboral. Ens fiquen dins el cap que hem d'estudiar,
que hem de cursar una carrera i que hem de treballar d'allò que
vulguem. A vegades, fins i tot, ens diuen que hem de treballar tot i
que l'ofici no sigui del nostre gust. Quan ens inculquen aquesta
idea, però, estan aniquilant qualsevol esperança d'un bon futur.
Som
estudiant de segon de batxillerat. Des de ben petit m'han fet pensar
que he d'estudiar molt per poder fer una carrera molt bona i que
m'agradi per després trobar una feina que em permeti viure bé. I
fins ara no havia posat gens en dubte aquest procés, com si donàs
per suposat que la vida és això: estudiar i fer feina. Potser ho
sigui, però és el que realment vull? Ara, mesos abans de les proves
de Selectivitat, el dubte em rosega. “Acabaré el batxillerat i
passaré la selectivitat”, pens. “I després, què?”. Continuu
estudiant? Intent trobar feina? Ho deix tot i em faig salvatge? Me'n
vaig enfora i deix a mans de l'atzar el meu futur? Algunes respostes
semblen estúpides, fins i tot infantils. No obstant això, estudis
recents demostren que una gran majoria de gent es penedeix just abans
de morir de no haver viscut la vida que volia, bàsicament per motius
laborals, per no haver aprofitat el temps segons els seus desitjos.
Per aquest motiu, qualsevol opció que em plantegi no és cap
estupidesa.
Cal
dir que no crec en la vida després de la mort i, encara que hi
cregués, no crec que fos aquest un motiu per malgastar una
existència segurament irrepetible. Per tant, l'objectiu clau de la
meva vida ha de ser gaudir-ne. Gaudir-ne fent realment allò que
vull, sabent que no afectarà negativament ningú altre i, encara
que soni egoista, deixant la meva petjada a la Terra. Igualment tot
desapareixerà algun dia, no quedarà rastre de la humanitat
(argument apocalíptic però cert). Però res del que hagi fet no
voldria que quedàs en va en les futures generacions humanes.
Aquí
arrib a una primera resposta que em redirigeix a una altra pregunta:
què és el que em faria gaudir? I aquesta resulta molt més mala de
respondre. Sé el que no vull però no sé el que vull. Sé que no
vull viure la resta de la meva vida assegut a una cadira davant un
ordinador, no vull fer de professor, ni de cambrer, ni d'advocat in
aeternum per cobrar un sou que tudaré en bajanades. Però no sé
el que vull exactament. Tenc un ideal però és pràcticament
impossible d'assolir, car requereix de la col·laboració d'un
col·lectiu humà i és mal de fer. Això és: voldria viure en
comuna, al camp, treballar en un hort i amb animals i, al mateix
temps, ensenyar el que sapigués i aprendre el que ignoràs. Voldria
crear: poesia, novel·la, art en general. I voldria descansar i
gaudir dels majors plaers de la vida: l'amor, el menjar, l'art
d'altres, la natura...
Són
aquestes les idees d'un jove que no coneix el món? Sí, segurament.
Però són unes idees sinceres. Són uns desitjos que molts es
plantegen però que esborren de la ment tan aviat com poden perquè
són utòpics. El vertader problema és desconfiar de la utopia: la
desconfiança la mata.
Potser
la meva visió és la d'un adolescent que viu bé, que no necessita
res i que pot fer més o menys el que vol. Però això no crec que
marqui gaire la diferència: si fos pobre i no tengués cap tipus de
recurs i passàs fam i misèria, crec ben cert que desitjaria el
mateix i, probablement, tendria més motius per desitjar-ho.
Com
ja he dit, però, és massa complicat arribar a aquest objectiu, de
manera que me n'he plantejat d'altres amb resultats, a vegades,
pràcticament equivalents.
El
primer camí per escollir implica continuar els estudis. Tot i que
encara dubt del que vull estudiar realment, sé que la carrera
implicarà esforços que no m'agradaran i que potser d'una altra
manera serien evitables. Aquest itinerari estudiantil es podria
bifurcar: una opció seria fer una carrera per gust i l'altra fer-la
tenint en compte el futur laboral. Si escollís el plaer, aprendria
més i gaudiria dels 4 o 5 anys que dura la carrera (que conformen un
moment important de la meva vida, car ocupa una gran part de la
joventut). Però resulta que les carreres en què més gaudiria són
també les menys productives a nivell econòmic. Cinema,
antropologia, belles arts, arqueologia... són coneixements molt
interessants però dels quals difícilment no en podria viure. Hauria
de ser molt bo o tenir una altra font d'ingressos mínima per a
subsistir, i això és un risc per al futur. En canvi, les carreres
que garanteixen un lloc de treball no són tant del meu gust i
suposen un esforç extra. A més, amb les crisis consecutives que
vivim, a vegades totes les oportunitats laborals s'esvaeixen. Aquí
sorgeix una altra pregunta: vull viure molts d'anys i no exactament
així com volia o pocs i ben viscuts? Perquè sempre pots haver-te
dedicat tota la vida a tenir una cosa que l'atzar de la mort et pot
prendre abans de poder-la viure. Per tant, he de fer cas del carpe
diem o m'arrisc a ser la
formigueta que recull gra durant tot l'estiu per menjar a l'hivern?
Potser no arribaria a l'hivern i el meu treball seria en va. Per
contra, si hi arribàs i no hagués collit el gra, ho passaria
malament. És realment un problema digne de meditar.
El
segon camí és el de cercar treball i estalviar diners fins poder
ser autosuficient. Tenc clar que no vull treballar tota la vida i que
m'agradaria poder produir els meus propis béns (aliments, roba,
sostre, etc.). Però sense estudis és molt arriscat cercar treball:
la gran majoria són durs i mal remunerats. Hauria de treballar molts
d'anys per poder arribar al que vull. Per tant, és una opció que
pràcticament descart. Per ventura vaig massa de pressa
descartant-la, però ho veig massa obscur.
El
tercer camí potser és absurd, però és una opció tan vàlida com
les altres: la vida monàstica o comunal. Algunes agrupacions
religioses segueixen unes formes de vida que van molt d'acord amb els
meus pensaments. Monestirs com el de Poblet, a Catalunya, viuen del
que cultiven, en un entorn ecològic, i tenen temps per a l'estudi i
per a certs plaers. El problema és que aquests plaers són massa
limitats. Consider el dogmatisme de les religions com un mal
evitable. Sempre podria cercar una comuna sense cap ordre religiós
involucrat, però és molt mal de fer trobar realment el que crec que
vull. De totes maneres reconec la meva ignorància i sé que hi pot
haver opcions totalment del meu gust. És un camí en què pens i que
no descart investigar en aquesta recerca de la bona vida.
El
darrer camí que em planteig és el de la sort: viatjar, conèixer
món i esperar sobreviure en ambients desconeguts. És, segurament,
el més arriscat de tots. A vegades aquest camí és una bona opció
per després elegir-ne un altre: viure per aprendre a viure.
L'experiència que suposa podria ser, per ventura, una peça clau del
coneixement necessari per poder elegir decididament el nou camí a
seguir. Un altre cop record que som jove i que potser el meu
pensament va més enllà de la realitat, però només som joves un
pic i som lliures de pensar com volem.
Perquè
de fet la joventut és la clau de la vida: quan som joves decidim la
nostra vida sencera, la nostra salut i la nostra felicitat. Seguesc
criticant la mala visió social del pensament jove, del pensament
utòpic. Si no hi hagués aquest tabú, potser la societat seria molt
millor avui en dia. Potser el sistema ja ens ha pastat i moldejat com
volia i no podem posar-hi remei. Salvador Allende digué: “ser jove
i no ser revolucionari és una contradicció fins i tot biològica”.
Però per què la revolució ha de ser jove? Per què la societat
sencera no intenta un canvi? Si els joves no aconsegueixen la
revolució és pel desànim dels veterans. Els hippies d'un temps ara
estan treballant per allò que abans desprestigiaven. Realment em
servirà, doncs, ser “revolucionari”? Si els hippies d'un temps
no haguessin tengut uns pares o uns padrins que els ignoraven i
aquests els haguessin donat suport, no podria ser que encara hi
hagués hippies avui dia que haurien viscut la vida com realment
volien? El mateix ens passa als joves d'avui: volem un futur que ens
fan creure que no podrem aconseguir. I molts acabam resignant-nos i
feim coses que no volem fer. Necessitam ànims, no pedres.
Continuu
sense saber què vull fer. Seguiré estudiant si les coses no
canvien, mirant de triar aquella carrera que em convenci més. Encara
no sé com encaminar el meu futur. Però tenc barrats els camins de
la infelicitat segura. Quin futur m'espera, doncs? Així mateix
m'espera un futur? No, jo mateix som el futur. I ara és l'hora
d'anar posant les pedres del camí cap a un destí que jo mateix
decidiré i que esper amb tot el cor i lluitaré perquè sigui la
felicitat.
ANTONI ROSSELLÓ MESQUIDA
2n BATXILLERAT A
NOVEMBRE 2012
Sobre
les paraules
Moltes
vegades les paraules són importants per a la vida i per a l'amor.
Sense expressar el que nosaltres sentim, l'amor no seria tan especial
com és. Com explicaríem a la persona que estimam que és la nostra
mitja taronja? Les paraules són les que ens ajuden a expressar-nos i
ens fan de pont per aconseguir el que volem. Com ens en sortiríem
per dir-li a una persona que volem estar tota la vida amb ella sense
paraules? Seria un gran repte per als humans.
Paula
Martorell
1r
BATX A
Sobre
les cançons d'amor
Així
com anam fent-nos grans, creixent i madurant, les persones canviam la
nostra manera de veure el món. Deixam uns ideals i n'agafam uns
altres, tenim diferents metes, desitjam coses noves... Però dins
nostre hi ha records que mai no fugen, moments inoblidables que
sempre perduraran dins la nostra ment. I totes aquelles cançons que
han servit de banda sonora d'aquests màgics moments, mai no moriran
per a nosaltres, perquè han estat especials, ens han marcat. Podem
comprovar que la majoria d'aquestes cançons són cançons d'amor,
perquè són les cançons que omplen de fantasia les nostres vides.
Maria
del Mar Grimalt
1r
BATX D
El
temps passa, la gent torna major, les il·lusions i les emocions es
gasten, però les cançons d'amor segueixen fermes, pareixen
immortals.
Mentre els sentiments passen o se superen, les cançons d'amor sempre hi són, bé recordant que un dia varen ser històries d'amor, passions o esperant que futures generacions les prenguin com a seves i les sentin altre cop.
Mentre els sentiments passen o se superen, les cançons d'amor sempre hi són, bé recordant que un dia varen ser històries d'amor, passions o esperant que futures generacions les prenguin com a seves i les sentin altre cop.
Les
cançons d'amor, de fet, no són només per a enamorats. Quan
provoquen
més emocions és precisament quan una persona espera el seu torn en el món
de l'amor i amb les cançons imagina...
més emocions és precisament quan una persona espera el seu torn en el món
de l'amor i amb les cançons imagina...
Maria
Cristina Céspedes
1r
BATX A
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada